Tip για Tip,  Υγεία & Διατροφή

Επικίνδυνες αποστολές 3: τι θα φάμε αύριο;

Αυτό το άρθρο το έγραφα ξανά και ξανά! Σαν το γιοφύρι της Άρτας είχε καταντήσει. Με τον ερχομό της νέας χρονιάς, αποφάσισα να μην έχω εκκρεμότητες πίσω μου και στρώθηκα να σου μεταφέρω τη σοφία του διατροφικού σχεδιασμού της εβδομάδας. Για να μη σε βασανίσει ξανά το ερώτημα: τι να μαγειρέψω αύριο;

Όπως μας είπε κι η Ελένη σε παλιότερο άρθρο εδώ, θέλει σχεδιασμό από το Σαββατοκύριακο και την προμήθεια των κατάλληλων υλικών εκ των προτέρων, αλλιώς θα υποπέσουμε σε διατροφικά σφάλματα από τη μία, σε κρίση άγχους ή βαρεμάρας από την άλλη, καθώς θα τρέχουμε να ψωνίσουμε για το φαγητό που σκεφτήκαμε τελευταία στιγμή. Το γενικό πλάνο της εβδομάδας στο σπιτικό μας είναι μία φορά κρέας, μία φορά ψάρια ή θαλασσινά, μία φορά όσπρια, μία φορά μακαρόνια και δύο φορές λαχανικά. Η 7η μέρα είναι η μέρα του decluttering, τα γνωστά μας περισσέματα στην αυτούσια μορφή τους ή σε κάποια παραλλαγή τους. Επίσης το πλάνο αυτό είναι σταθερό κάθε βδομάδα με ελάχιστες εξαιρέσεις.

Σε αυτή τη διαδικασία βοηθάει να είμαστε ανοιχτοί στις γεύσεις και στις ιδέες, πχ εγώ είμαι το απόλυτο παμφάγο και έχω παρασύρει μαζί μου σε πολύ μεγάλο βαθμό τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας και μπορώ να πω ότι τρώμε σχεδόν τα πάντα. Αυτό δεν έγινε φυσικά από τη μία μέρα στην άλλη. Όταν βρέθηκα να μαγειρεύω και για κάποιον άλλο εκτός από τη μεγαλειότητά μου, κάθισα και κατέγραψα τα φαγητά που δεν έτρωγε ή που νόμιζε ότι δεν έτρωγε. Τι θέλω να πω; Ότι μπορεί να απορρίπτει κάποιος ένα τρόφιμο γιατί δεν το έχει φάει με τον σωστό τρόπο. Επίσης κατέγραψα κάθε πιθανή παραλλαγή κάθε φαγητού για να μην επαναλαμβάνομαι. Κυρίως για τα «δύσκολα» τρόφιμα, τουτέστιν τα λαχανικά και τα όσπρια. Η λίστα εμπλουτίστηκε ακόμη περισσότερο, όταν προστέθηκαν οι λιλιπούτειοι δοκιμαστές! Και συνεχίζει να εμπλουτίζεται γιατί όλο και κάποιος καινούριος συνδυασμός προκύπτει, μαζί με την ανάγκη για μία γευστική ανανέωση.

Και θα σου δώσω για παράδειγμα τα όχι τόσο αγαπητά σε πολλούς πράσα. Μήπως οι επιλογές που σκέφτεσαι είναι πρασόρυζο και πρασόπιτα; Πέρα από πρασόρυζο, τα πράσα γίνονται ωραιότατα με τηγανιά ή κεφτεδάκια, με πατάτες, καρότα και γιατί όχι μανιτάρια σε ένα χειμωνιάτικο τουρλού. Γίνονται ωραιότατη σάλτσα για μακαρόνια, σκέτα με μανιτάρια ή με λίγο μπέικον, ή κοτόπουλο που περίσσεψε. Μπορεί να φτιάξεις λαζάνια με πράσα, μανιτάρια και μπεσαμέλ. Μπορείς να προσθέσεις κάποια φορά και σπανάκι για να αλλάξει η γεύση. Αν βαρεθείς το πρασόρυζο, φτιάξτο με κριθαράκι και σάλτσα. Δε μπορεί, κάποιος τρόπος θα σου αρέσει. Αν πάλι σου αρέσουν όλα και τα μαγειρέψεις κάθε δεύτερη βδομάδα, έχεις ιδέες για τουλάχιστον 2 μήνες. Οπότε λιγοστεύεις τις πιθανότητες να ακούσεις: ωχ πάλι πρασόρυζο;

Φαντάσου τώρα να έχεις τόσες ιδέες καταγεγραμμένες για τα περισσότερα τρόφιμα. Είμαι σίγουρη ότι ακούγεται πολύ βαρετό, για κάποιον όχι τόσο παρανοϊκό όσο εγώ. Θα σου λύσει όμως τα χέρια. Όπως θα σου λύσει τα χέρια και μία χύτρα, αν δεν έχεις ήδη. Κάνει το μαγείρεμα παιχνίδι, ελαχιστοποιεί τον χρόνο μαγειρέματος και την δαπάνη ενέργειας, κάτι που μας ενδιαφέρει διπλά και για την τσέπη μας και για το πολύπαθο περιβάλλον μας. Προτίμησε τα φαγητά φούρνου το Σαββατοκύριακο.

Επιχείρηση: δεν προλαβαίνω να μαγειρέψω

Πολύ συχνά υπάρχουν μέρες μέσα στη βδομάδα, που απλά δεν προλαβαίνουμε να μαγειρέψουμε. Αυτές τις μέρες συνήθως τις ξέρουμε από πριν και έτσι μαγειρεύουμε μια από τις προηγούμενες ημέρες φαγητό που γίνεται σε ποσότητα και τρώγεται και 2η μέρα. Τέτοιες ιδέες είναι, παστίτσιο ή λαζάνια, μουσακάς (ο γρήγορος εννοείται), κανελόνια με λαχανικά ή γεμιστά, γιουβαρλάκια, κοτόσουπα ή κρεατόσουπα, όσπρια. Πέρα από αυτά τα φαγητά δοκίμασε τις σούπερ γρήγορες συνταγές, ριζότο ή κουσκουσάκι με λαχανικά, τραχανά σούπα ή κοκκινιστό με λουκάνικο ή ακόμα καλύτερα με ένα αυγό ποσέ μέσα, ομελέτα ή μια σαλάτα με αυγό και κάποιο τυρί.

Επιχείρηση: 3 σε 1

Μία έξυπνη ιδέα είναι να μαγειρέψεις κάτι την Κυριακή με προοπτική. Μαγείρεψε ένα ωραιότατο κοκκινιστό ή λεμονάτο με πατάτες. Κράτησε κρέας και ζουμί και την επόμενη μέρα ρίξε μέσα πράσα, λάχανο, σπανάκι ή μελιτζάνες αν είναι καλοκαίρι. Κανόνισε να περισσέψει κ άλλη σάλτσα από το κρέας και έχεις έτοιμη τη σάλτσα για μία μακαρονάδα. Επίσης, μπορείς να βράσεις με αλάτι, πιπέρι και σκόρδο μεγάλο κομμάτι χοιρινό μπούτι. Με αυτό τον τρόπο έχεις μεγάλη ποσότητα ζωμό και κρέας, για να τα μετατρέψεις πολύ γρήγορα σε διάφορα κυρίως πιάτα με ρύζι, κριθαράκι,πατάτες ή λαχανικά. Το κρέας τρώγεται επίσης σε σαλάτα και σάντουιτς. Διατηρείται άνετα στο ψυγείο και μπορεί να σε βγάλει από τη δύσκολη θέση, καθώς πολλοί απορρίπτουν τα πιάτα που δεν περιέχουν κρέας.

Επιχείρηση: decluttering

Μία μέρα που θα ορίσεις εσύ, είτε γιατί είναι δύσκολη στη δουλειά είτε γιατί θέλεις να είσαι πιο χαλαρή και να απολαύσεις καμιά βόλτα, μπορείτε να αδειάσετε τα περισσέματα του ψυγείου. Όλο και περισσεύουν κάποιες μερίδες μέσα στη βδομάδα. Πολλές πετιούνται στα σκουπίδια μετά από μερικές μέρες. Είναι κρίμα το ξέρεις. Πονάει η ψυχή μου όταν πετάω φαγητό. Η λύση είναι μία: επαναχρησιμοποίηση ή upcycling που λένε και στο χωριό μου. Είμαι σίγουρη ότι περιμένεις ιδέες. Δε θα σε απογοητεύσω: Το πρασόρυζο ή το σπανακόρυζο μπορούν να γίνουν με αυγά και τυριά ένα ωραιότατο σουφλέ, το μπριάμ,το χειμωνιάτικο τουρλού κι ο αρακάς μπορούν να γίνουν μαφινάκια. Τα βάζεις στο μούλτι, προσθέτεις λίγο μπέικιν, κάποιο τυρί και λίγο αλεύρι, μοιράζεις το μείγμα στις γνωστές θήκες και βουαλά. Ο αρακάς γίνεται επίσης ριζότο με την προσθήκη καλαμποκιού Ο τραχανάς γίνεται τραχανοτυροπιτάκια, τα ρεβίθια σαλάτα, ομελέτα ή κρακεράκια (θυμήσου και άλλες ιδέες για ρεβίθια εδώ, η φάβα φαβοκεφτέδες. Σου περίσσεψε βρασμένο μπρόκολο, κάντο μακαρονοσαλάτα, το κουνουπίδι μετάτρεψέ το σε κοκκινιστό γιαχνί με πατάτες ή σε ένα πιο παχυντικό ογκρατέν. Δε θα συνεχίσω, πιστεύω μπήκες στο νόημα.

Επιχείρηση: κατάψυξη

Μην ξεχνάς ότι ο καταψύκτης μπορεί να αποδειχθεί πολύ δυνατό χαρτί. Πέρα από το κλασικό έχω μπιφτέκια έτοιμα στην κατάψυξη και διάφορα καθαρισμένα και κομμένα λαχανικά για γρήγορο μαγείρεμα, μπορείς να βάλεις μαγειρεμένα φαγητά όπως όσπρια, γιουβαρλάκια ή κοτόσουπα και πολλά άλλα. Μερίδες που περίσσεψαν και ξέρεις ότι δε θα καταναλωθούν μέσα στη βδομάδα, καλύτερα να μπουν στην κατάψυξη, αλλιώς θα καταλήξουν σίγουρα στα σκουπίδια. Επιπλέον μαγείρεψε εν γνώσει σου μεγαλύτερη ποσότητα από τέτοια φαγητά και το μόνο που θα πρέπει να κάνεις είναι να τα ξεπαγώσεις και να τα ζεστάνεις. Συχνά μαγειρεύω διπλάσια ή τριπλάσια ποσότητα κιμά για μακαρόνια, για να έχω έτοιμο για παστίτσιο ή για μουσακά. Το ίδιο κάνω με τη γέμιση για κολοκυθάκια. Με τον τρόπο αυτό την επόμενη φορά που θα μαγειρέψω αυτό το φαγητό, θα γλιτώσω αρκετό κόπο.

Ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής μας χαρίζει υγεία και ενέργεια για τη δύσκολη καθημερινότητά μας. Πέρα από αυτό όμως, ένα προσεγμένο φαγητό για την οικογένεια σημαίνει αγάπη και φροντίδα.

Η σύμβουλός σου,

Αλεξάνδρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.