Υγεία & Διατροφή

Το νερό

Με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού, όπως καθιερώθηκε για τις 22 Μαρτίου, αξίζει να ανακαλέσουμε στην μνήμη μας το νεράκι!

Ο οργανισμός μας αποτελείται περίπου από 70% νερό, αν το κάνετε εικόνα από το κεφάλι και κάτω είμαστε «μπλε»! Έχετε σκεφτεί τι θα κάναμε χωρίς νερό; Αν θα αντέχαμε; Τι επιπτώσεις θα υπήρχαν; Ας αναρωτηθούμε ότι κάθε σταγόνα νερού είναι ζωτικής σημασίας. Ο άνθρωπος δεν επιβιώνει για μεγάλο χρονικό διάστημα χωρίς νερό, καθώς είναι αναγκαίο για όλες τις χημικές αντιδράσεις του οργανισμού, μεταφέρει τα θρεπτικά συστατικά στα κύτταρά μας, ρυθμίζει τη θερμοκρασία στο σώμα μας και είναι σημαντικό για να λειτουργεί σωστά η καρδιά και ο εγκέφαλός μας. Ακόμη και μια ήπια αφυδάτωση, μπορεί να επιδράσει αρνητικά στη νοητική λειτουργία (βραχυχρόνια και μακροχρόνια μνήμη), το συντονισμό των κινήσεων, τον χρόνο αντίδρασης και την ικανότητα αντίληψης. Απίστευτο;

Πόσο νερό, λοιπόν, να πιώ;
Οι ανάγκες μας σε νερό διαφέρουν ανάλογα με το ύψος, το βάρος, την ηλικία, τη φυσική μας δραστηριότητα και τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, η γενική σύσταση για την επαρκή ημερήσια πρόσληψη νερού από όλες τις πηγές, συμπεριλαμβανομένων των τροφίμων και των ροφημάτων, είναι περίπου 2,5 λίτρα για τους ενήλικες άντρες και 2 λίτρα για τις ενήλικες γυναίκες. Και αυτό διότι υπάρχει και η αποβολή νερού από το σώμα μας,είτε μέσω των ούρων, είτε μέσω της αναπνοής, της εφίδρωσης και των κενώσεων. Μπορεί να χρειαστεί να πιείς περισσότερο νερό εάν ζεις σε ένα ζεστό κλίμα, αν ασκείσαι συχνά ή έχεις κάποιο σύμπτωμα, όπως πυρετό, διάρροια ή εμετό.

Πώς μπορώ να ξέρω αν πίνω αρκετό νερό;

Ο καλύτερος δείκτης αφυδάτωσης είναι το χρώμα και ο όγκος των ούρων και ιδιαίτερα των πρώτων πρωινών. Όσο πιο σκούρο χρώμα και πυκνά είναι, τόσο μεγαλύτερος είναι ο βαθμός αφυδάτωσης του οργανισμού. Αντίθετα, όσο πιο ανοιχτόχρωμα και αραιά είναι, τόσο καλύτερη είναι η ενυδάτωση του οργανισμού.

Να αναφέρω κιόλας ότι το νερό δεν περιέχει μακροθρεπτικά συστατικά (πρωτεΐνες, υδατάνθρακες και λιπαρά), άρα δεν αποδίδει καθόλου θερμίδες. Ωστόσο, περιέχει κάποια μικροθρεπτικά συστατικά για ενίσχυση της θρέψης σου. Πιο συγκεκριμένα, ασβέστιο, μαγνήσιο και κάλιο.

Νερό Βρύσης, Εμφιαλωμένο Νερό, Ανθρακούχο Νερό? Τι να προτιμήσω?

Το νερό που τρέχει από τη βρύση μας είναι πόσιμο, έχουν γίνει οι κατάλληλοι έλεγχοι δηλαδή ώστε να έχει τα ορθά οργανοληπτικά χαρακτηριστικά και το ελάχιστο δυνατό μικροβιολογικό φορτίο. Το Εμφιαλωμένο Νερό χωρίζεται:

Στο επιτραπέζιο: περνάει απολύμανση ώστε να μειωθεί το μικροβιακό του φορτίο και να καταστεί κατάλληλο προς κατανάλωση. Έχει παρόμοια σύσταση με το νερό βρύσης.

Στο φυσικό μεταλλικό: προέρχεται από υπόγεια προέλευση και εμφιαλώνεται απευθείας στην πηγή. Απολύμανση δεν πραγματοποιείται, ενώ η τελική του σύσταση είναι πιο πλούσια σε μέταλλα και ιχνοστοιχεία συγκριτικά με το νερό βρύσης.

Στη σύγκριση των δυο, προτίμησε το «φυσικό μεταλλικό νερό», μιας που θα σου προσφέρει μικρο-θρεπτικά συστατικά όπως μαγνήσιο και ασβέστιο.

Το ανθρακούχο νερό είναι το νερό που έχει εγχυθεί με διοξείδιο του άνθρακα υπό πίεση. Στα ανθρακούχα νερά συνήθως προστίθεται αλάτι για να βελτιωθεί η γεύση τους. Μερικές φορές περιλαμβάνονται και μικρές ποσότητες άλλων μετάλλων. Το tonic νερό είναι μια μορφή ανθρακούχου νερού που περιέχει μια πικρή ένωση που ονομάζεται κινίνη, μαζί με ζάχαρη ή σιρόπι καλαμποκιού υψηλής φρουκτόζης.

Αυτά τα λίγα για το νεράκι, να μην το ξεχνάμε, να μην το υποτιμάμε και να γνωρίζουμε ότι από τη στιγμή που αισθανθούμε δίψα είμαστε ήδη αφυδατωμένοι, οπότε φροντίζουμε για την ενυδάτωση μας. Υπάρχουν αρκετές εφαρμογές που μπορείς να έχεις στο κινητό σου για υπενθύμιση και επίσης ένα μπουκαλάκι ή ένα ποτήρι γεμάτο σε κοινή θέα στο σπίτι σου θα βοηθήσει να καταναλώνεις νερό συχνά μες στη μέρα.

Ενυδάτωση λοιπόν …για να μην κάνουμε μια τρύπα στο νερό!

Και για να μην πείτε το νερό νεράκι…πιείτε το!

Με αισιοδοξία και θετικές σκέψεις,

Ελένη

Ένα σχόλιο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.